Selasa, Mei 20, 2008

KITA MEMERLUKAN GONTOR ATAU GONTOR MEMERLUKAN KITA

Jika kita merasa bahawa kita memerlukan Gontor maka sebelum datang Gontor haruslah kita memasang niat yang betul bahawa kita akan mengikuti apa yang dikehendaki oleh Gontor.
Jika kita merasa bahawa Gontor memerlukan kita maka tidak salah kalau kita meminta Gontor mengikuti apa yang kita mahukan.
Menurut sejarah berdirinya sebuah Pondok Pesantren, adalah nun jauh di sebuah desa wujudlah seorang alim yang banyak ilmunya biasa dikenali dengan nama Kyai. Kemudian berdatanganlah para calon santri / pelajar yang ingin meneguk ilmu dari beliau. Maka dengan rela hati para calon pelajar tersebut membuat sendiri pondok-pondok (rumah-rumah kecil) untuk sekedar menjadi tempat tinggal untuk berehat selepas lelah belajar. Hari demi hari, lama kelamaan banyaklah berdiri pondok-pondok tersebut. Jika seorang pelajar telah selesai tamat belajar, maka pondok-pondok tersebut diwariskan kepada pelajar baru yang lain.
Tradisi ini terus dikembangkan sehinggalah masa sekarang ini, pondok-pondok tersebut telah dibangun secara permanen untuk memudahkan pengawasan dan meringankan para pelajar yang baru akan datang ke pondok pesantren tersebut.

Maka melihat sejarah berdirinya pondok pesantren, bukanlah Kyai itu yang mengundang para pelajar / santri namun para santrilah yang datang sendiri karena menginginkan tetesan ilmu dari Bapak Kyai.

Bagi calon pelajar Gontor yang ingin belajar di Gontor hendaknya senantiasa mengingati sejarah ini agar dengan rela hati dapat mengikuti segala peraturan dan disipin yang telah ditetapkan oleh pendiri Pondok dan generasi penerusnya.
Selamat belajar dengan ikhlas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

MA TUR NU WON telah mengunjungi blog saya, selamat bersilaturahmi di dunia maya yaaa...